Viime aikoina suomalaisessa mediassa on nähty kasvavaa sekaannusta kahden täysin erilaisen markkinointimuodon välillä: affiliatemarkkinoinnin ja vaikuttajamarkkinoinnin. Useissa keskusteluissa nämä käsitteet on niputettu virheellisesti yhteen, mikä vaarantaa koko alan maineen ja vastuullisen toiminnan kehityksen.
Matti Pekkanen, pitkän linjan iGaming-yrittäjä ja Winlandia-brändin perustaja, haluaa korjata tämän virheellisen mielikuvan:
“Vaikuttajamarkkinointi on henkilöbrändin varaan rakentuvaa myyntiä – somejulkkis mainostaa tuotetta omalla naamallaan ja vaikuttaa seuraajiinsa. Affiliatemarkkinointi sen sijaan perustuu sisällöntuotantoon, hakukoneoptimointiin ja dataan. Se ei nojaa henkilökulttiin vaan asiapitoiseen, usein täysin anonyymiin sisältöön, jota kuluttaja itse etsii esimerkiksi Googlen kautta.
Mitä affiliaatit oikeasti tekevät?
Affiliatemarkkinoinnissa itsenäinen markkinoija (eli affiliate) ohjaa kävijöitä verkkosivustonsa kautta mainostajan sivustolle. Tuloksista – kuten rekisteröinneistä tai ostoista – maksetaan komissio. Kyseessä on tulospohjainen markkinointi, ei maksettu näkyvyys somevaikuttajan kautta.
“Affit ei mainosta TikTokissa alaikäisille. He ei käytä tekaistuja pelitilejä tai valehtele voitoista. He tekevät sisältöä, jonka tarkoitus on kertoa rehellisesti kasinoista ja niiden tarjonnasta – eikä houkutella ketään pelaamaan yli varojensa.”
Vastuullisuus hukassa julkisessa keskustelussa
Pekkasen mukaan affiliaatit kantavat vastuunsa – alalla on omat sääntönsä, joita noudatetaan. Silti viranomaisten ja median puheenvuoroissa kaikki mainonta kasautuu samaan “rahapelimainonnan” koriin, mikä leimaa koko alan perusteettomasti.
“Jos haluamme oikeasti vastuullista rahapelaamista ja läpinäkyvää mainontaa, meidän on ensin ymmärrettävä, mistä puhumme. Kaikki ei ole vaikuttajamarkkinointia. Meitä on muitakin niitä, jotka tekevät työnsä vastuullisesti.”
Lue lisää
Uhkapeluri.com julkaisi aiheesta kattavan analyysin Matti Pekkasen alkuperäisen blogitekstin pohjalta.

